27 września 2025 r, 12:00 (sobota)
FeNIKS – gdy Festiwal Nauki robią uczniowie dla uczniów
Urszula Setlak
XXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Warszawie
Wiemy co powiedział Konfucjusz: Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
Dziś można byłoby dodać czwarty element: Pozwól mi nauczać, a sam zacznę poszukiwać, pytać i doświadczać.
Tak powstał szkolny festyn przyrodniczy nieco inny od dotychczasowych. Opiera się na dwóch założeniach: po pierwsze doświadczenia i pokazy prowadzą uczniowie, a po drugie jest przyrodniczy. Nie fizyczny, biologiczny czy chemiczny, ale właśnie przyrodniczy.
Jak go przygotować? Jak przeprowadzić? Kogo potrzebujemy do współpracy? Skąd wziąć przyrządy? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć.
Na razie powiem tylko czego potrzebujemy na początek: chęci, zapału i otwartości!
27 października 2025 r, 18:00 (poniedziałek)
Jak badać monopole magnetyczne?
dr hab. Mateusz Goryca
Wydział Fizyki
Uniwersytet Warszawski
W fizyce cząstek elementarnych monopole magnetyczne pozostają hipotetycznymi cząstkami, które nigdy nie zostały zaobserwowane. Okazuje się jednak, że niektóre rodzaje materii mogą zawierać efektywne monopole magnetyczne – kwazicząstki, które przenoszą efektywny ładunek magnetyczny. Kwazicząstki takie mogą oddziaływać między sobą oraz z przyłożonymi polami magnetycznymi poprzez magnetyczny odpowiednik elektrycznego oddziaływania kulombowskiego, co prowadzi do pojawienia się szeregu nowych, interesujących zjawisk. Jednymi z układów, w których możliwe jest zaobserwowanie takich efektów, są układy sztucznego lodu spinowego (ang. Artificial Spin Ice, ASI) – metamateriały złożone z oddziałujących ze sobą nanomagnesów, których opracowanie umożliwiło obserwację egzotycznych stanów magnetycznych, niespotykanych w naturalnych materiałach. Tematem seminarium będą takie właśnie metamateriały i eksperymenty pozwalające na obserwację i kontrolę monopoli magnetycznych w nich występujących.
W ramach warsztatów zmienimy temat na nieco bliższy programowi fizyki w szkole i zajmiemy się optyką geometryczną. Sprawdzimy działanie różnych soczewek i eksperymentalnie wyznaczymy ich ogniskowe. Sprawdzimy, czy część soczewki działa jak cała soczewka. Podejmiemy również próbę budowy prostej lunety.
8 grudnia 2025 r, 18:00 (poniedziałek)
Edukacja klimatyczna – główne procesy fizyczne odpowiedzialne za zmiany klimatu
prof. dr hab. Krzysztof Markowicz
Wydział Fizyki
Uniwersytet Warszawski
Dariusz Aksamit
Wydział Fizyki
Politechnika Warszawska
Wykład poświęcony będzie najważniejszym wymuszeniom klimatycznym odpowiedzialnym za ocieplanie klimatu w ostatnich dekadach. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na zanieczyszczenia powietrza oraz gazy cieplarniane, które wpływają na bilans energetyczny Ziemi. Zaprezentowane zostaną także proste doświadczenia ilustrujące kluczowe procesy fizyczne zachodzące w atmosferze i kształtujące system klimatyczny.
Seminarium finansowane z projektu Erasmus+ wg umowy 2023-1-PL01-KA220-SCH-000158670 „STEAM Education to raise awareness about Climate Change challenges and prepare learners to become true agents of change”, akronim STEAM4Climate

10 stycznia 2026 r, 12:00 (sobota)
Nowa podstawa programowa w szkole podstawowej
Monika Kokosza
Szkoła Podstawowa Fundacji Szkolnej
Marcin Braun
Autorzy podstawy programowej z fizyki do szkoły podstawowej, Instytut Badań Edukacyjnych
7 marca 2026 r, 12:00 (sobota)
Agnieszka Chudek
chudini.edu.pl
Szkoła Podstawowa Fundacji Primus nr 47 im. Roberta Schumana.
Redaktor czasopisma Delta
13 kwietnia 2026 r, 18:00 (poniedziałek)
Pracownia Pokazów Wykładowych
Wydział Fizyki, Uniwersytet Warszawski
18 maja 2026 r, 18:00 (poniedziałek)
13 czerwca 2026 r, 12:00 (sobota)
Archiwum
Rok akademicki 2024/2025
– 28 października 2024 r, Doświadczenie Younga trochę inaczej, dr Krzysztof Krawiec, Wydział Fizyki, Uniwersytet Warszawski
– 30 listopada 2024 r, Zadania z Turnieju Młodych Fizyków na każdej lekcji, Dobromiła Szczepaniak, Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Warszawskiej
– 16 grudnia 2024 r, Eksperymentuj i odkrywaj! Jak budować zrozumienie pojęć abstrakcyjnych w naukach ścisłych poprzez doświadczenia i obserwację, dr Zuzanna Jastrzębska – Krajewska
– 27 stycznia 2025 r, Działania edukacyjne Europejskiej Agencji Kosmicznej adresowane do uczniów i nauczycieli, Konkurs CanSat z perspektywy uczniów, Aleksander Jasiak, ESERO Polska, Drużyna OkoSat, Społeczne Liceum Ogólnokształcące nr 25 w Warszawie.
– 15 marca 2025 r, Pierwsza polska misja na ISS, Anna Bukiewicz-Szul, Stowarzyszenie WroSpace
– 14 kwietnia 2025 r, Z prądem i pod prąd – elektryczność i magnetyzm w doświadczeniach, dr Jakub Wiśniewski, Pracownia Pokazów Wykładowych, Wydział Fizyki UW
– 24 maja 2025 r, CERN – zasoby, eventy, szkolenia, konkursy, gadżety i eksperymenty dla Ciebie i Twoich uczniów, Aleksander Kołodziej, Żagle Liceum Ogólnokształcące Stowarzyszenia Sternik
– 16 czerwca 2025 r, IBL w praktyce szkolnej czyli jak inspirować uczniów do samodzielnego odkrywania świata? Małgorzata Szymura, Zespół Szkół w Czerwonce-Leszczynach
